Latviešu literārās valodas vārdnīca
64 265 šķirkļi
ievirze
ievirze -es, s.; parasti vsk.
1.Paveikta darbība, rezultāts → ievirzīt1.
2.Paveikta darbība, rezultāts → ievirzīt2.
PiemēriGaisa plūsmas ievirze telpā.
  • Gaisa plūsmas ievirze telpā.
3.Saskaņojums ar (noteiktu) uzdevumu, (noteiktām) prasībām.
PiemēriPirmais celmlauzis bija [komponists].. Viņam jāpateicas par latviešu estrādes mūzikas ievirzi tādā veidā, kādā tā šodien pastāv.
  • Pirmais celmlauzis bija [komponists].. Viņam jāpateicas par latviešu estrādes mūzikas ievirzi tādā veidā, kādā tā šodien pastāv.
  • Jau Aspazijas teiksmu lugas nav bez savas sabiedriskās ievirzes..
  • ..jaunajai skolai ir sporta ievirze. Skolas audzēkņi tajā iegūs.. vispusīgu fizisku sagatavotību..
3.1.Domu, runas satura u. tml. pievēršana (kam).
Piemēri«Redzi nu, Egil, kur novedusi tava gražošanās.» - «Mana? Bet tev pašai visu laiku likās, tante saimnieko par dārgu, un...» - «Nu labi,» Biruta aprāva sarunu, viņai nepatika tās negaidītā ievirze.
  • «Redzi nu, Egil, kur novedusi tava gražošanās.» - «Mana? Bet tev pašai visu laiku likās, tante saimnieko par dārgu, un...» - «Nu labi,» Biruta aprāva sarunu, viņai nepatika tās negaidītā ievirze.
3.2.Virzība (uz noteiktu darbību, noteiktu uzdevumu izpildi).
PiemēriSimtiem padomju jauniešu savu patstāvīgo dzīvi sākuši, saņemot ievirzi un padomus no sirmās skolotājas.
  • Simtiem padomju jauniešu savu patstāvīgo dzīvi sākuši, saņemot ievirzi un padomus no sirmās skolotājas.
Stabili vārdu savienojumiIevirzes sesija.
  • Ievirzes sesija Sesija, kurā neklātienes nodaļu studenti saņem norādījumus turpmākajam mācību darbam.
4.psih. Gatavība noteiktā situācijā reaģēt, izturēties noteiktā veidā.
PiemēriIevirze ir kopīga kā dzīvniekiem, tā arī cilvēkiem... Darbību, ko radījusi ievirze, sauc par impulsīvo uzvedību. Tāda ir dzīvnieka instinktīvā un cilvēka parastā bezšķēršļu iemaņu aktivitāte.
  • Ievirze ir kopīga kā dzīvniekiem, tā arī cilvēkiem... Darbību, ko radījusi ievirze, sauc par impulsīvo uzvedību. Tāda ir dzīvnieka instinktīvā un cilvēka parastā bezšķēršļu iemaņu aktivitāte.
  • Ievirze rosmes procesā var palikt nemainīga - mēs pat tumsā varam iet pa kāpnēm augšup vai lejup.
  • Mainot darbību, mainās arī ievirze: sarunā pārejot no vienas valodas uz otru, skolēniem uzsākot citu stundu.
Avoti: 3. sējums