Latviešu literārās valodas vārdnīca
64 265 šķirkļi
loma
loma -as, s.
1.Dramaturģiska sacerējuma tēls, darbības persona, kas atveidota skatuves, kino mākslas darbā. Teksts, ko runā dramaturģiska sacerējuma tēls, darbības persona. Dramaturģiska sacerējuma tēla, darbības personas atveidojums (izrādē, kinofilmā).
PiemēriTēlot galveno lomu.
  • Tēlot galveno lomu.
  • Spēlēt lomu.
  • Mācīties lomu no galvas.
  • Komponists sēžas pie klavierēm un raksta mūziku, gleznotājs ņem otu un audeklu un glezno, kad viņš vēlas, bet aktierim loma jāgaida.
  • Trauslais augums izvirzīja viņu [aktrisi] galvenokārt bērnu, pusaudžu un jaunu meiteņu lomās.
  • pārn. Tā vienīgā loma, ko dzīve mums vēlē Nekurnot jāpieņem ir un tad Līdz galam godīgi jānospēlē..
  • Kad sākās mēģinājumi, pratu jau labi iejusties savā lomā. Dzīvoju Zojas dzīvi, sapņoju viņas sapņus, domāju viņas domas.
  • Aktieris vēl lāgā nebija iedzīvojies savā lomā un tekstu nevarēja norunāt bez sufliera palīdzības.
Stabili vārdu savienojumiIejusties (arī iedzīvoties) lomā.
  • Iejusties (arī iedzīvoties) lomā Izprotot, izjūtot lomas būtību, atbilstoši domāt, pārdzīvot, darboties, tēlojot šo lomu.
  • Iejusties (kāda) lomā idioma Atdarināt kādu, attiecīgi darbojoties, izturoties.
  • Izkrist no lomas idiomasar. Zaudēt pareizo stāju, izturēšanos.
  • Liela loma Loma, kurai ir nozīmīga vieta dramaturģiska sacerējuma tēlu sistēmā.
  • Maza loma Loma, kurai ir neliela apjoma teksts.
  • Spēlēt lomu idioma1. Izlikties veicam (kādu) uzdevumu, esam (kādā) situācijā.2.sar. Veikt (kādu) uzdevumu, būt ar (kādu) funkciju.
  • Tēlot lomu idioma Izlikties veicam (kādu) uzdevumu, esam (kādā) situācijā.
2.Funkcija, uzdevums. Nozīme, nozīmīgums.
PiemēriMatildes istabā, kur jau gaidīja klāts galds ar vairākām pudelēm, pulkvedis uzņēmās saimniekotāja lomu un aicināja citus piesēst.
  • Matildes istabā, kur jau gaidīja klāts galds ar vairākām pudelēm, pulkvedis uzņēmās saimniekotāja lomu un aicināja citus piesēst.
  • ..cirkā biju tikai skatītāja lomā..
  • Visu izglītības sistēmai izvirzīto uzdevumu atrisināšanā galvenā loma ir skolotājam.
  • Priekštelpas loma ir zināma - ienākot dzīvoklī, tajā atstājam virsdrēbes, salijušo lietussargu, ielas apavus.
Avoti: 4. sējums