sa-
sa- pried.; savienojumā ar verbu
1.Norāda, ka (kas) tiek savirzīts, novietots kopā, kādā kopumā, veidojumā, arī kur.
PiemēriSabērt.
- Sabērt.
- Sabīdīt.
- Sakraut.
- Sagrābt.
1.1.Norāda, ka ar darbību panāk, lai (vairāki, daudzi) nokļūst, ierodas kopā, kādā kopumā, veidojumā, arī kur. Norāda, ka ar darbību panāk, lai (vairāki, daudzi) izveido kādu kopumu.
PiemēriSasaukt bērnus istabā.
- Sasaukt bērnus istabā.
- Saguldīt ciemiņus sienā.
- Sadzīt govis barā.
1.2.Norāda uz (vairāku, daudzu) virzību kopā, kādā kopumā, veidojumā, arī kur.
PiemēriSaskriet istabā.
- Saskriet istabā.
- Sasēsties vienā rindā.
- Sastāties pulciņā.
2.Norāda, ka (kas) tiek sasaistīts, savienots, sastiprināts.
PiemēriSaadīt.
- Saadīt.
- Saāķēt.
- Sakalt.
- Salīmēt.
- Sasiet.
- Sašūt.
2.1.Norāda, ka (kas) tiek izgatavots, izveidots.
PiemēriSanaglot kasti.
- Sanaglot kasti.
2.2.Norāda, ka (kas) savienojas, sasaistās, arī savirzās tuvu kopā, arī sajaucas kopā ar ko.
PiemēriSaaugt.
- Saaugt.
- Sakust.
- Salipt.
- Salīmēties.
3.Norāda, ka darbību veic, tajā piedalās, ar to ir saistīti vairāki, daudzi darbības subjekti.
PiemēriViesi sabraukuši.
- Viesi sabraukuši.
- Zirņi sadīguši.
3.1.Norāda, ko tiek izgatavoti, izveidoti vairāki, daudzi objekti, to lielāks daudzums.
PiemēriSaadīt cimdus visai ziemai.
- Saadīt cimdus visai ziemai.
- Sacept pilnu bļodu pankūku.
3.2.Norāda, ka darbība skar vairākus, daudzus objektus, to lielāku daudzumu.
PiemēriSadāvināt bērniem daudz grāmatu.
- Sadāvināt bērniem daudz grāmatu.
3.3.Savienojumā ar refleksīvu verbu norāda, ka darbības subjekts izgatavo sev (ko) lielākā daudzumā, (kā) lielāku daudzumu.
PiemēriSaausties daudz galdautu.
- Saausties daudz galdautu.
- Sacepties daudz kotlešu.
4.Savienojumā ar refleksīvu verbu norāda uz savstarpēju darbību (sazināšanos, saskarsmes veidošanu u. tml.).
PiemēriSasaukties.
- Sasaukties.
- Sarunāties.
- Sasveicināties.
- Saskatīties.
4.1.Norāda, ka darbība tiek veikta vienlaicīgi kopā ar kādu.
PiemēriSaspēlet šahu.
- Saspēlet šahu.
4.2.Norāda, ka vienlaicīgi, kopā ar kādu veiktā darbība noris saskanīgi.
PiemēriSastrādāt ar darbabiedriem.
- Sastrādāt ar darbabiedriem.
- Spēt ar partneri sadejot.
4.3.Savienojumā ar refleksīvu verbu norāda, ka kopīgā darbībā iegūst prasmi šo darbību saskanīgi veikt.
PiemēriKori sadziedājušies.
- Kori sadziedājušies.
4.4.Savienojumā ar refleksīvu verbu norāda uz savstarpēju attiecību izveidošanos.
PiemēriSadraudzēties.
- Sadraudzēties.
- Sanaidoties.
- Sastrīdēties.
5.Norāda, ka darbība notiek ilgāku laiku, arī visu laikposmu. Norāda, ka darbība notiek ilgāku laiku (līdz noteiktam brīdim).
PiemēriSabūt.
- Sabūt.
- Sadarīt.
- Sagulēt visu dienu.
6.Norāda, ka (kas) tiek sadalīts, sasmalcināts, sadalās, sasmalcinās, parasti vairākās, daļās.
PiemēriSacirst šķilu.
- Sacirst šķilu.
- Saplēst papīru druskās.
- Sašķelt akmeni.
6.1.Norāda, ka (kas) tiek sagādāts, sagatavots.
PiemēriSacirst mežā malku.
- Sacirst mežā malku.
6.2.Norāda, ka (kas) kļūst, pārvēršas par ko.
PiemēriVāroties kartupeļi sašķīduši putrā.
- Vāroties kartupeļi sašķīduši putrā.
7.Norāda uz mērķa, rezultāta sasniegšanu.
PiemēriSadabūt.
- Sadabūt.
- Sameklēt.
- Sapelnīt.
7.1.Norāda, ka (kas) tiek uztverts, sajusts, parasti pilnīgi, arī precīzi.
PiemēriSadzirdēt.
- Sadzirdēt.
- Saredzēt.
- Saost.
8.Norāda uz lielu darbības intensitāti, pilnīgumu.
PiemēriSaēsties.
- Saēsties.
- Saēdināt.
- Saslavēt.
- Sakurināt.
8.1.Savienojumā ar refleksīvu verbu norāda uz lielu darbības intensitāti, pilnīgumu, kā arī uz tās norisi ilgākā laikā.
PiemēriSadomāties.
- Sadomāties.
- Saraudāties.
- Saairēties.
8.2.Norāda, ka kas, parasti pilnīgi, viscaur, kļūst kāds, pārvēršas, parasti pilnīgi, par ko, arī iegūst vēlamās īpašības.
PiemēriSakalst.
- Sakalst.
- Sakarst.
- Sagruzdēt oglē.
9.Norāda, ka darbības norisē (kāds) tiek savainots, arī zaudē dzīvību.
PiemēriSabraukt.
- Sabraukt.
- Sakost.
- Samīt kukaini.
9.1.Norāda, ka darbības norisē ķermeņa daļa tiek savainota, kļūst sāpīga.
PiemēriSamežģīt potīti.
- Samežģīt potīti.
- Sagriezt pirkstu.
- Sadauzīties.
- Sastaipīt pakrūti.
10.Norāda, ka (kas) tiek, parasti pilnīgi, sabojāts, arī iznīcināts. Norāda, ka (kas) kādā norisē, procesā tiek, parasti pilnīgi, sabojāts, arī iznīcināts.
PiemēriĶirmju sagrauzts skapis.
- Ķirmju sagrauzts skapis.
- Saplēst vēstuli.
- Sapelējusi maize.
10.1.Norāda uz to, ka darbība tiek pieļauta neviļus, negribēti.
PiemēriUz naglas saplēst kleitu.
- Uz naglas saplēst kleitu.
11.Norāda, ka (kas) tiek padarīts, kļūst, parasti ļoti, viscaur netīrs, arī traipains.
PiemēriSavalkāt.
- Savalkāt.
- Savārtīt.
- Savalkāties.
11.1.Norāda, ka (kāda) darbības rezultātā apģērbs, apavi, arī ķermeņa daļas kļūst, parasti ļoti, viscaur, netīras, arī traipāmas, slapjas.
PiemēriSabristies dubļos.
- Sabristies dubļos.
12.Norāda uz darbības sākumu, pēkšņumu, arī īslaicīgumu.
PiemēriSagrīļoties.
- Sagrīļoties.
- Sašūpoties.
- Sakustēties.
- Sabiedēt.
13.Norāda uz darbības pabeigtību.
PiemēriSadrapēt.
- Sadrapēt.
- Safasēt.
13.1.Norāda uz darbības pabeigtību, kā arī uz mērķa, rezultāta sasniegšanu.
PiemēriSaķert.
- Saķert.
- Satvert.
- Sasmīdināt.
- Sakaitināt.
Avoti: 7-1. sējums