Latviešu literārās valodas vārdnīca
64 265 šķirkļi
sa-
sa- pried.; savienojumā ar verbu
1.Norāda, ka (kas) tiek savirzīts, novietots kopā, kādā kopumā, veidojumā, arī kur.
PiemēriSabērt.
  • Sabērt.
  • Sabīdīt.
  • Sakraut.
  • Sagrābt.
1.1.Norāda, ka ar darbību panāk, lai (vairāki, daudzi) nokļūst, ierodas kopā, kādā kopumā, veidojumā, arī kur. Norāda, ka ar darbību panāk, lai (vairāki, daudzi) izveido kādu kopumu.
PiemēriSasaukt bērnus istabā.
  • Sasaukt bērnus istabā.
  • Saguldīt ciemiņus sienā.
  • Sadzīt govis barā.
1.2.Norāda uz (vairāku, daudzu) virzību kopā, kādā kopumā, veidojumā, arī kur.
PiemēriSaskriet istabā.
  • Saskriet istabā.
  • Sasēsties vienā rindā.
  • Sastāties pulciņā.
2.Norāda, ka (kas) tiek sasaistīts, savienots, sastiprināts.
PiemēriSaadīt.
  • Saadīt.
  • Saāķēt.
  • Sakalt.
  • Salīmēt.
  • Sasiet.
  • Sašūt.
2.1.Norāda, ka (kas) tiek izgatavots, izveidots.
PiemēriSanaglot kasti.
  • Sanaglot kasti.
2.2.Norāda, ka (kas) savienojas, sasaistās, arī savirzās tuvu kopā, arī sajaucas kopā ar ko.
PiemēriSaaugt.
  • Saaugt.
  • Sakust.
  • Salipt.
  • Salīmēties.
3.Norāda, ka darbību veic, tajā piedalās, ar to ir saistīti vairāki, daudzi darbības subjekti.
PiemēriViesi sabraukuši.
  • Viesi sabraukuši.
  • Zirņi sadīguši.
3.1.Norāda, ko tiek izgatavoti, izveidoti vairāki, daudzi objekti, to lielāks daudzums.
PiemēriSaadīt cimdus visai ziemai.
  • Saadīt cimdus visai ziemai.
  • Sacept pilnu bļodu pankūku.
3.2.Norāda, ka darbība skar vairākus, daudzus objektus, to lielāku daudzumu.
PiemēriSadāvināt bērniem daudz grāmatu.
  • Sadāvināt bērniem daudz grāmatu.
3.3.Savienojumā ar refleksīvu verbu norāda, ka darbības subjekts izgatavo sev (ko) lielākā daudzumā, (kā) lielāku daudzumu.
PiemēriSaausties daudz galdautu.
  • Saausties daudz galdautu.
  • Sacepties daudz kotlešu.
4.Savienojumā ar refleksīvu verbu norāda uz savstarpēju darbību (sazināšanos, saskarsmes veidošanu u. tml.).
PiemēriSasaukties.
  • Sasaukties.
  • Sarunāties.
  • Sasveicināties.
  • Saskatīties.
4.1.Norāda, ka darbība tiek veikta vienlaicīgi kopā ar kādu.
PiemēriSaspēlet šahu.
  • Saspēlet šahu.
4.2.Norāda, ka vienlaicīgi, kopā ar kādu veiktā darbība noris saskanīgi.
PiemēriSastrādāt ar darbabiedriem.
  • Sastrādāt ar darbabiedriem.
  • Spēt ar partneri sadejot.
4.3.Savienojumā ar refleksīvu verbu norāda, ka kopīgā darbībā iegūst prasmi šo darbību saskanīgi veikt.
PiemēriKori sadziedājušies.
  • Kori sadziedājušies.
4.4.Savienojumā ar refleksīvu verbu norāda uz savstarpēju attiecību izveidošanos.
PiemēriSadraudzēties.
  • Sadraudzēties.
  • Sanaidoties.
  • Sastrīdēties.
5.Norāda, ka darbība notiek ilgāku laiku, arī visu laikposmu. Norāda, ka darbība notiek ilgāku laiku (līdz noteiktam brīdim).
PiemēriSabūt.
  • Sabūt.
  • Sadarīt.
  • Sagulēt visu dienu.
6.Norāda, ka (kas) tiek sadalīts, sasmalcināts, sadalās, sasmalcinās, parasti vairākās, daļās.
PiemēriSacirst šķilu.
  • Sacirst šķilu.
  • Saplēst papīru druskās.
  • Sašķelt akmeni.
6.1.Norāda, ka (kas) tiek sagādāts, sagatavots.
PiemēriSacirst mežā malku.
  • Sacirst mežā malku.
6.2.Norāda, ka (kas) kļūst, pārvēršas par ko.
PiemēriVāroties kartupeļi sašķīduši putrā.
  • Vāroties kartupeļi sašķīduši putrā.
7.Norāda uz mērķa, rezultāta sasniegšanu.
PiemēriSadabūt.
  • Sadabūt.
  • Sameklēt.
  • Sapelnīt.
7.1.Norāda, ka (kas) tiek uztverts, sajusts, parasti pilnīgi, arī precīzi.
PiemēriSadzirdēt.
  • Sadzirdēt.
  • Saredzēt.
  • Saost.
8.Norāda uz lielu darbības intensitāti, pilnīgumu.
PiemēriSaēsties.
  • Saēsties.
  • Saēdināt.
  • Saslavēt.
  • Sakurināt.
8.1.Savienojumā ar refleksīvu verbu norāda uz lielu darbības intensitāti, pilnīgumu, kā arī uz tās norisi ilgākā laikā.
PiemēriSadomāties.
  • Sadomāties.
  • Saraudāties.
  • Saairēties.
8.2.Norāda, ka kas, parasti pilnīgi, viscaur, kļūst kāds, pārvēršas, parasti pilnīgi, par ko, arī iegūst vēlamās īpašības.
PiemēriSakalst.
  • Sakalst.
  • Sakarst.
  • Sagruzdēt oglē.
9.Norāda, ka darbības norisē (kāds) tiek savainots, arī zaudē dzīvību.
PiemēriSabraukt.
  • Sabraukt.
  • Sakost.
  • Samīt kukaini.
9.1.Norāda, ka darbības norisē ķermeņa daļa tiek savainota, kļūst sāpīga.
PiemēriSamežģīt potīti.
  • Samežģīt potīti.
  • Sagriezt pirkstu.
  • Sadauzīties.
  • Sastaipīt pakrūti.
10.Norāda, ka (kas) tiek, parasti pilnīgi, sabojāts, arī iznīcināts. Norāda, ka (kas) kādā norisē, procesā tiek, parasti pilnīgi, sabojāts, arī iznīcināts.
PiemēriĶirmju sagrauzts skapis.
  • Ķirmju sagrauzts skapis.
  • Saplēst vēstuli.
  • Sapelējusi maize.
10.1.Norāda uz to, ka darbība tiek pieļauta neviļus, negribēti.
PiemēriUz naglas saplēst kleitu.
  • Uz naglas saplēst kleitu.
11.Norāda, ka (kas) tiek padarīts, kļūst, parasti ļoti, viscaur netīrs, arī traipains.
PiemēriSavalkāt.
  • Savalkāt.
  • Savārtīt.
  • Savalkāties.
11.1.Norāda, ka (kāda) darbības rezultātā apģērbs, apavi, arī ķermeņa daļas kļūst, parasti ļoti, viscaur, netīras, arī traipāmas, slapjas.
PiemēriSabristies dubļos.
  • Sabristies dubļos.
12.Norāda uz darbības sākumu, pēkšņumu, arī īslaicīgumu.
PiemēriSagrīļoties.
  • Sagrīļoties.
  • Sašūpoties.
  • Sakustēties.
  • Sabiedēt.
13.Norāda uz darbības pabeigtību.
PiemēriSadrapēt.
  • Sadrapēt.
  • Safasēt.
13.1.Norāda uz darbības pabeigtību, kā arī uz mērķa, rezultāta sasniegšanu.
PiemēriSaķert.
  • Saķert.
  • Satvert.
  • Sasmīdināt.
  • Sakaitināt.
Avoti: 7-1. sējums