cik2
cik apst.
1.jautājuma teikumos savienojumā ar verbu; saikļa nozīmē palīgteikumos Norāda uz nezināmu darbības apjomu vai paveikšanas pakāpi.
PiemēriCik viņš izlasīja?
- Cik viņš izlasīja?
- ..Bet cik tas palīdz jums, cik man?
1.1.Norāda, ka darbība notiek ar iespējamo piepūli.
PiemēriCik varēdams, viņš palīdzēja brālim.
- Cik varēdams, viņš palīdzēja brālim.
- Skrēja, cik spēdams.
- Annele ieplēta acis, cik vien jaudāja, un redzēja tēva smaidošo, gaišo seju.
- Lai gan sasprindzinājām dzirdi, cik iespējams, tomēr neko.. nevarējām saklausīt.
Stabili vārdu savienojumiCik iespējams.
- Cik iespējams — Pēc iespējas, ļoti.
1.2.sar. Norāda, ka darbība vai process ir ierobežoti, apstākļu nosacīti.
PiemēriPienāca Līcis un ziņoja: «Uzbrukums atsists. Cik var saskatīt, purvā palikuši sešpadsmit.»
- Pienāca Līcis un ziņoja: «Uzbrukums atsists. Cik var saskatīt, purvā palikuši sešpadsmit.»
- Arī uz baznīcu viņa gāja reti, pa visu ziemu, cik pamanīju, tikai reizi.
1.3.savienojumā ar adj. vai apst. Norāda uz nezināmu īpašības, pazīmes mēru vai pakāpi.
PiemēriCik liels ir šis kalns?
- Cik liels ir šis kalns?
- Cik augstu lido dzērves?
- «Cik tālu līdz Jelgavai?» Vilis jautā.
- Cik ilgi viņas [pastalas] nu kalpos savam valkātājam? Cik ilgi tās bridis te pa Mežmaļiem?
- Laika rēķins sajuka. Neviens nevarēja pateikt, cik ilgi viņi jau ir uz Salas.
1.4.parasti savienojumos «cik - tik», «cik - tā», arī «cik reižu - tik», «cik reiz - tā». Katru reizi – kad.
PiemēriOsiene iegāja savā dārzā... Cik pameta acis uz saimnieku trijām burkānu dobēm, tik iedūra sirdī: pat tik daudz nenoliecās, lai arī pusgraudniecei izaug vismaz bērniem ko paraustīt.
- Osiene iegāja savā dārzā... Cik pameta acis uz saimnieku trijām burkānu dobēm, tik iedūra sirdī: pat tik daudz nenoliecās, lai arī pusgraudniecei izaug vismaz bērniem ko paraustīt.
- Cik Ilga tuvojas skolai, tik viņa atceras pirmās skolas ziemas..
- Annele ar māti gāja uz mājām... Cik reiz Annele paskatījās atpakaļ, kāzu nama ugunis bij sarāvušās mazākas.
2.parasti izsaukuma teikumos vai retoriskajos jautājuma teikumos savienojumā ar adj. vai apst. Ļoti.
PiemēriCik augsts kalns!
- Cik augsts kalns!
- Cik daudz padarīts!
- Ozoli, ozoli! Ai, cik stalti, cik kupli! Annele vēl tādus kokus nebij redzējusi.
- Ai, cik gan Latvijas zeme ir jauka!
2.1.savienojumā ar verbu; pareti Ļoti daudz. Ļoti bieži. Daudzreiz.
PiemēriBet cik negadās, ka jaunās dienās lielākie plenči apprecējušies atmet [dzeršanu] un dzīvo godīgi.
- Bet cik negadās, ka jaunās dienās lielākie plenči apprecējušies atmet [dzeršanu] un dzīvo godīgi.
3.retoriskajos jautājuma teikumos savienojumā ar verbu Maz.
Piemēri«Bet tad ir gan milzenis [akmens]!» Andrs pabrīnījās. «Kad viss būs uz malas, cik te arī trūks no puskubikas.»
- «Bet tad ir gan milzenis [akmens]!» Andrs pabrīnījās. «Kad viss būs uz malas, cik te arī trūks no puskubikas.»
3.1.retoriskajos jautājuma teikumos savienojumā ar adj. vai apst. Norāda, ka attiecīgais adjektīvs vai apstākļa vārds ir jāsaprot pretējā nozīmē.
Piemēri«Rudzi arī nāks pļaujami, un cik tad tālu agrīnie lini - ka nesabrūk reizē.»
- «Rudzi arī nāks pļaujami, un cik tad tālu agrīnie lini - ka nesabrūk reizē.»
Stabili vārdu savienojumiCik necik. Diezin (arī diez) cik. Kaut cik.
- Cik necik idioma — sar. Mazliet. Vismaz drusku. Kaut mazliet.
- Diezin (arī diez) cik idioma — sar. Sevišķi, ļoti.
- Kaut cik — sar. Mazliet, drusku.
Avoti: 2. sējums