kāpēc
kāpēc apst.
1.jautājuma teikumos Norāda uz nezināmu, nenoteiktu, arī vēl neminētu cēloni, iemeslu, par ko izteikts jautājums.
Piemēri«Kāpēc jūs aizejat? Es taču nedzenu jūs...,» Līvija skarbi iesmējās.
- «Kāpēc jūs aizejat? Es taču nedzenu jūs...,» Līvija skarbi iesmējās.
- Vakarā spoguļa priekšā Helēna ilgi raisīja savas bizes. Kāpēc tavas zilās acis ir laipnas, laimīgas, to tu zini, bet kāpēc tavas krūtis cilā garas nopūtas, un tās nav laimes nopūtas?
- Kāpēc gan Ilga nepieņemtu viņa pasniegto roku? Vai tad viņai nav vajadzīgs dzīvoklis? Vai tad viņa negrib mācīties?
2.jautājuma teikumos Norāda uz nezināmu, nenoteiktu, arī vēl neminētu nolūku, par ko izteikts jautājums. Kādēļ (1).
PiemēriKāpēc es visu to rakstu? ..Tāpēc, ka es ilgojos un slāpstu dzīvības un dzīves..
- Kāpēc es visu to rakstu? ..Tāpēc, ka es ilgojos un slāpstu dzīvības un dzīves..
- Pie spoguļa apraudzīja bārdu. Varbūt noskūties? Bet kāpēc? Ja viņš kādai iepatiksies, tad lai pieņem tādu, kāds ir.
- Kāpēc viņš te atnācis? «Rāmniekos» taču Ingas nav. Tas ir tēvocis, kas sēž blakus.
3.parasti izsaukuma teikumos vai retoriskajos jautājuma teikumos Norāda uz kā (parasti ar cēloņa, arī nolūka nojēgumu saistīta) noliegumu, neiespējamību. Kādēļ (3).
Piemēri«Kāpēc Brīviņos nevar būt divdesmit pieci slaucami lopi?»
- «Kāpēc Brīviņos nevar būt divdesmit pieci slaucami lopi?»
- «Kāpēc iet, ja varam braukt!» Upmalis pieņēma priekšlikumu.
4.saikļa nozīmē Saista salikta teikuma komponentu ar palīgteikumu, norādot uz subjekta attieksmi starp tiem.
PiemēriJaunajam cilvēkam ne prātā neienāca, kāpēc šī meitene tik labi atceras vēstuļu skaitu..
- Jaunajam cilvēkam ne prātā neienāca, kāpēc šī meitene tik labi atceras vēstuļu skaitu..
- Patiešām - istabās netrūka arī daždažādu mēbeļu. Tādēļ nebija saprotams, kāpēc logi padarīti par tādu nabadzības un tukšuma izkārtni.
4.1.Saista salikta teikuma komponentu ar palīgteikumu, kas konkretizē šajā teikuma komponentā minēto vietniekvārdu, un vienlaikus norāda uz subjekta attieksmi starp tiem.
PiemēriViņiem te jāzina viss, kādi mēs esam un kāpēc neko nedarām.
- Viņiem te jāzina viss, kādi mēs esam un kāpēc neko nedarām.
5.saikļa nozīmē Saista salikta teikuma komponentu ar palīgteikumu, norādot uz atributīvo attieksmi starp tiem. Saista salikta teikuma komponentu ar palīgteikumu, kas konkretizē šajā teikuma komponentā minēto vietniekvārdu, un vienlaikus norāda uz atributīvo attieksmi starp tiem.
PiemēriGrūti uztvert darba [stāsta] galveno ideju, mērķi, kāpēc tas radīts..
- Grūti uztvert darba [stāsta] galveno ideju, mērķi, kāpēc tas radīts..
- Bet, kad mēs [vecāki] novecojam, arvien neatvairāmāks tiek jautājums - kā ir dzīvots un kāpēc vadītas dienas un gadi.
6.saikļa nozīmē Saista salikta teikuma komponentu ar palīgteikumu, norādot uz objekta attieksmi starp tiem.
Piemēri«Vai tu esi redzējis meitieti ar pliku galvu? Pasaki, kāpēc puisiešiem vien mati noiet?»
- «Vai tu esi redzējis meitieti ar pliku galvu? Pasaki, kāpēc puisiešiem vien mati noiet?»
- Jautājam, kāpēc viņš tik karstā laikā staigā vatenī. «Tā ir labāk.»
- «Vai tu ar zini, kāpēc tieši tevī tik ļoti ieskatījos toreiz «Dūkas», kad viens bijām par puisi, bet otrs - par meitu?»
6.1.Saista salikta teikuma komponentu ar palīgteikumu, kas konkretizē šajā teikuma komponentā minēto vietniekvārdu, un vienlaikus norāda uz objekta attieksmi starp tiem.
PiemēriNemierīgā Sarkanā Ventspils, tagad viņa sasniegusi to, kāpēc jūs te Piektajā gadā sagulāt...
- Nemierīgā Sarkanā Ventspils, tagad viņa sasniegusi to, kāpēc jūs te Piektajā gadā sagulāt...
- Tagad sapratu arī to, kāpēc pie tās [mājas] nav pasta kastītes, kāpēc logos aizkaru vietā dzeltē papīri, kāpēc te tāds klusums.. un kāpēc neviens no šejienes nav aicināts kāzās..
7.saikļa nozīmē; sar. Saista divus relatīvi patstāvīgus teikuma komponentus. Tāpēc.
PiemēriMeži gadu aiz gada tika tālāk izcirsti, kāpēc katru gadu [meža cirtējiem] bij jānocilpo aizvien garāks gabals.
- Meži gadu aiz gada tika tālāk izcirsti, kāpēc katru gadu [meža cirtējiem] bij jānocilpo aizvien garāks gabals.
Stabili vārdu savienojumiDiezin (arī diez) kāpēc, arī nezin (arī nez) kāpēc.
- Diezin (arī diez) kāpēc, arī nezin (arī nez) kāpēc — sar. Nav zināms, kāpēc.
Avoti: 4. sējums