saistīt
saistīt -u, -i, -a, pag. -īju; trans.
1.Ar īpašām vielām, detaļām, elementiem u. tml. savienot (divus vai vairākus priekšmetus).
PiemēriSaistīt ķieģeļus ar javu.
- Saistīt ķieģeļus ar javu.
- Saistīt dēļus ar naglām.
- Saistīt baļķus.
- Tās [vitrāžas] darinātas, saistot krāsainā stikla drumslas ar sintētisko sveķu palīdzību.
1.1.Būt tādam, kas savieno (kādus priekšmetus, detaļas u. tml.) – parasti par vielu.
PiemēriAkmeņus mūrī saista java.
- Akmeņus mūrī saista java.
1.2.Būt tādam, ko savieno (parasti) audi, to veidojumi (par organisma daļām). Savienot (organisma daļas) – parasti par audiem, to veidojumiem.
PiemēriPakaļkāju pēdas [ondatrai] kailas, pirksti saistīti ar nepilnām peldplēvēm..
- Pakaļkāju pēdas [ondatrai] kailas, pirksti saistīti ar nepilnām peldplēvēm..
1.3.Būt tādam, kas nodrošina satiksmi, arī sakarus, rada iespēju pārvietoties (starp kādām teritorijām, teritorijas daļām u. tml.) – piemēram, par transportlīdzekļiem, sakaru līdzekļiem, ceļiem.
PiemēriTilts saista pilsētas daļas.
- Tilts saista pilsētas daļas.
- Telefona līnijas saista pilsētas.
- Dzelzceļi, šosejas un.. lidmašīnas saista Rīgu ar visām mūsu dzimtenes republikām.
- Mūsu upes saista savā starpā attālākos valsts novadus..
- Mūsu salu ar cietzemi saista.. tikai prāmja satiksme.
- pārn. Ceļš lauku cilvēkus saista ar skolu, kultūras namu, veikalu, bērnudārzu..
2.Panākt, būt par cēloni, ka (starp cilvēkiem) veidojas savstarpēja saskarsme, savstarpējas attiecības.
PiemēriKas tad viņus abus saistīja? Draudzība? Kopēji likteņi un uzskati?
- Kas tad viņus abus saistīja? Draudzība? Kopēji likteņi un uzskati?
- Vīrs? Vai tas vispār bija vīrs?.. Ieviņa sen būtu pametusi šo vārgo, mūžam neveiksmīgo cilvēku, ja viņus nesaistītu nolādētā nauda.
2.1.Veidot (savai dzīvei, darbībai) saikni (ar kādu, ar ko).
PiemēriSaistījis savu dzīvi ar medicīnu, V. Derums strādāja gan par klīnicistu, gan par rentgenologu.
- Saistījis savu dzīvi ar medicīnu, V. Derums strādāja gan par klīnicistu, gan par rentgenologu.
- ..vajadzēja daudz studēt dabu, iet dabā, un tieši ar šādu iespēju Rozentāls arī saistīja savas vasaras brīvdienas..
2.2.Panākt, būt par cēloni, ka (starp organizāciju, pasākumu u. tml. un cilvēkiem) veidojas saikne, savstarpējas attiecības.
Piemēri..panākumus.. gūst tās komjaunatnes pirmorganizācijas, kuras cieši saistītas ar jaunatni..
- ..panākumus.. gūst tās komjaunatnes pirmorganizācijas, kuras cieši saistītas ar jaunatni..
- «Sidraba šķidrauta» izrādes saista Jauno teātri ar tautas masām..
- ..ar lauksaimniecības arteli saistīti arī skolotāji: viņi ietilpst kolhoza partijas un komjaunatnes pirmorganizācijā..
2.3.Veidot (kam, piemēram, parādībai, norisei, jēdzienam) saikni, attiecības (ar ko). Panākt, būt par cēloni, ka (kas, piemēram, parādības, norises, jēdzieni) tiek iekļauts noteiktā kopumā, sistēmā.
PiemēriKalnu un ieplaku rašanos autors saista ar Zemes tilpuma samazināšanos..
- Kalnu un ieplaku rašanos autors saista ar Zemes tilpuma samazināšanos..
- Savas vēlēšanās pusaudži nesaista ar vecāku reālajām iespējām..
- Neviens 17. gadsimta materiālists nesaistīja laiku ar matēriju.
2.4.Savienot (valodas vienības), veidojot, piemēram, izteikumu, tā daļu. Būt tādam, kas savieno (valodas vienības), piemēram, izteikumā, tā daļā.
PiemēriSaistīt vārdus teikumā.
- Saistīt vārdus teikumā.
- Saistīt skaņas zilbē.
- Vienlīdzīgus teikuma locekļus, ja tie saistīti bez saikļiem, atdala ar pieturzīmēm.
- Saiklis «kopš» saista virsteikumu ar palīgteikumu, ja laika apstākļa palīgteikuma darbība notiek pirms virsteikuma darbības.
3.Sienot, arī aptverot (locekļus, ķermeni ar ko), panākt, ka (cilvēks vai dzīvnieks) nevar pakustēties. Šādā veidā panākt, ka (locekļus) nevar pakustināt.
Piemēri..pats grūtākais uzdevums - ar saistītām rokām atvērt kabīnes durvis.
- ..pats grūtākais uzdevums - ar saistītām rokām atvērt kabīnes durvis.
- Dzirkstīte:.. Un tavas baltās, caurspīdīgās rokas Ar ķēdēm saistītas..
- sal. ..jauniešus it kā saistīja neredzama saite. Viņi vairākkārt neviļus saskatījās, bet atkal tūlīt novērsās.
Stabili vārdu savienojumiKā saistītām (arī sasietām) rokām.
- Kā saistītām (arī sasietām) rokām idioma — Saka, ja ir atņemta rīcības brīvība, ja (kāds) ir ierobežots.
- Saistīt rokas (un kājas) idioma — Atņemt rīcības brīvību. Ierobežot.
3.1.Šādā veidā panākt, ka (cilvēki vai dzīvnieki) ir savienoti (savstarpēji vai ar kādu priekšmetu) un (tiem) ir ierobežota vai atņemta iespēja kustēties.
PiemēriSaistīt notiesāto pie kāķa.
- Saistīt notiesāto pie kāķa.
- pārn. ..daudz tomēr pasaulē neganti viltīgu sieviešu, ja jau tām izdodas vīriešus.. saistīt.. laulības važām.
3.2.Būt tādam, kas, aptverot locekļus, ķermeni, ierobežo (cilvēka vai dzīvnieka) kustības brīvību, arī padara kustības neiespējamas (par virvi, ķēdi u. tml.).
PiemēriVirve saista rokas.
- Virve saista rokas.
- Kaitīgas ir jostiņas, kas saista bērnam [zīdainim] rokas un kājas..
Stabili vārdu savienojumiSaistīt pie gultas.
- Saistīt pie gultas idioma — Būt par cēloni tam, ka (kādam) jāatrodas guļus stāvoklī, ka (kāds) nevar pārvietoties (par slimību, fizisku trūkumu).
4.Būt pakļautam kādiem pienākumiem, nosacījumiem u. tml., būt tādam, kura darbību, rīcību ierobežo kādi pienākumi, nosacījumi u. tml. Būt tādam, kas pakļauj (kādu), ierobežo (kāda) darbību, rīcību (par pienākumiem, nosacījumiem u. tml.).
PiemēriSaistīt darba biedru ar solījumu.
- Saistīt darba biedru ar solījumu.
- Tēvu saista pienākums pret ģimeni.
- «Ja vēl Mirdzas tēvs būtu šeit,.. viņš varētu meitenei palīdzēt. Bet tagad viņš saistīts apriņķī, un tur jau vaļā nelaidīs.»
- ..viņam jāpaliek savā vietā. Viņu saista dzīves slogs. Tam jāvairo savi īpašumi, jāgādā par savu bērnu nākotni..
- Nekādiem pierādījumiem nav iepriekš noteikta spēka, kas saistītu tiesu, prokuroru, izmeklētāju..
4.1.Panākt, būt par cēloni, ka (kāds) kļūst bikls, nebrīvs, ka (kādam) zūd nepiespiestība, atraisītība.
PiemēriViņu saistīja nekad neizjusta neveiklības sajūta..
- Viņu saistīja nekad neizjusta neveiklības sajūta..
- ..pienāca savas pusaudža mazvērtības apziņas saistītais brāļuks Fransisko un kautrīgi sasveicinājās.
5.Izraisīt un noturēt (kāda) uzmanību, interesi, patiku.
PiemēriStāsts saista lasītājus ar spraigu sižetu.
- Stāsts saista lasītājus ar spraigu sižetu.
- R. Blaumaņa darbi saista skatītājus un lasītājus ar cilvēka dvēseles sarežģītās dažādības atklāsmi..
- Te ir tuvu viss, kas mani saista: kalni, jūras krasts un veco koku audzes..
5.1.Būt tādam, kas izraisa un notur (uzmanību, ievērību, domas u. tml.).
PiemēriSevišķi dzejnieces uzmanību saista kāds mežonīgs kalns purvāju vidū.
- Sevišķi dzejnieces uzmanību saista kāds mežonīgs kalns purvāju vidū.
- Lasītāju interesi saista J. Kaimiņa grāmata «Latviešu strēlnieki cīņā par Oktobra revolūcijas uzvaru»..
- ..skolas darba ritums arvien izvirzīja kādu pedagoģisku vai sociālu jautājumu, kas pastāvīgi nodarbināja Inta prātu un saistīja domas.
- pārn. ..dziesma strauja, skaista - Tā valdzina kā līgava, tā sirdi saista.
- ..sals veido visfantastiskākās lāstekas, kas saista uzmanīga vērotāja skatienu.
Stabili vārdu savienojumiSaistīt skatienu.
- Saistīt skatienu — Pievērst sev kāda skatienu.
6.parasti 3. pers. Būt tādam, kas iekļauj, koncentrē sevī (ko, piemēram, vielu, siltumu).
Piemēri..sāls izgulsnējas asinsvadu sieniņās, saista ūdeni..
- ..sāls izgulsnējas asinsvadu sieniņās, saista ūdeni..
- ..sūnu purva kūdra, kas labi saista siltumu un mitrumu, noderīga pakaišiem..
Avoti: 7-1. sējums