Latviešu literārās valodas vārdnīca
64 265 šķirkļi
ar1
ar priev. ar instr.
1.Norāda uz darbības veikšanas, realizēšanas līdzekli.
PiemēriRādīt ar roku.
  • Rādīt ar roku.
  • Ar acīm vērot.
  • Atbraukt ar kuģi.
  • Ar segu apklāt gultu.
  • Mazgāt segu ar veļas pulveri.
  • Diezgan viņš [pagastvecākais] savus radus ar pagasta labumu barojis!
  • Ar mīklām attīsta prātu un ievada savas apkārtnes pazīšanā.
  • Mēs suminām Tēviju savu Ar darbu un cildenām dziesmām, Ar miera un uzvaru slavu.
1.1.Norāda uz darbības veikšanas rīku, ierīci.
PiemēriRakstīt ar zīmuli.
  • Rakstīt ar zīmuli.
  • Tēst baļķi ar cirvi.
  • Airēt ar airi.
  • Novākt ražu ar kombainu.
  • Blakus puišiem ar lāpstu rokā strādāja arī Krists.
  • ..varbūt tiešām vieglāk būtu tādā kolhozā. [Saka Lauskis.] «Bez šaubām,» Elmārs dedzīgi viņu pārtrauca. «Tad visu apstrādātu ar mašīnām.»
1.2.Norāda uz priekšmetu, ierīci, kas ir kāda rīcība darbības veikšanas momentā.
PiemēriBraukt ar vezumu.
  • Braukt ar vezumu.
  • Iet ar spieķi rokā.
  • Iet ar cirvi uz mežu.
  • Sēdēt pie upes ar makšķeri.
  • Stāvēt sardzē ar automātu.
  • Osiene nāca ar putraimu vāceli no klēts.
  • Māsa atskrēja ar puķēm, tās visas Annelei; brālis ar kārklu stabulēm, un arī tās Annelei.
  • ..ar nēšiem uz pleciem teciņus vien dodas kanāla racēji.
2.Norāda uz pastāvīgu, arī nejaušu vai īslaicīgu pazīmi.
PiemēriAtslēga ar atsperi.
  • Atslēga ar atsperi.
  • Cepure ar nagu.
  • Sega ar zaļām svītrām.
  • Meitene ar vaļējiem matiem.
  • Bērns ar saraudātām acīm.
  • ..pats ciems - liels, raibs ēku puduris ar lubu un zaļām sūnām apaugušiem salmu jumtiem.
  • Deguns ar augsto, apaļo veidojumu [Mariņai] līdzinājās knābim..
  • Pa vidu [malējiem] dauzījās arvien kāds piedzēris vecītis ar melnu, šķidru bārdu, pašaurām acīm..
  • Pusmūža sieviete ar brūni iedegušu seju sēdēja uz ķeblīša..
  • ..man negrib [akcijas] pārdot. Laikam bailes, ka būs viens cilvēks ar galvu, kas viņu [direktoru] pazīst un varēs to kontrolēt.
Stabili vārdu savienojumiCilvēks ar galvu.
2.1.Norāda uz krāsas vai nokrāsas papildraksturojumu.
PiemēriLakata adījums - melns ar baltu.
  • Lakata adījums - melns ar baltu.
  • Uzvalka audumā pārsvarā zils ar iepelēku.
2.2.Norāda uz kādu papildu daudzumu.
PiemēriStunda ar ceturksni.
  • Stunda ar ceturksni.
  • Andris meklēja savu naudas maku, kur vēl glabājās pēdējais plostu braukuma atlikums - pieci rubļi ar kapeikām.
  • Cik nesen [galvasnauda] bij trīs rubļi divdesmit [kapeiku] - pērn trīs ar kvartu..
3.Norāda uz dzīvām būtnēm, kuras saista kopīga darbība vai savstarpējas attieksmes.
PiemēriIepazīties ar jauno darbinieku.
  • Iepazīties ar jauno darbinieku.
  • Parunāties ar paziņu.
  • Sasveicināties ar kaimiņu.
  • Sastapties ar draugiem.
  • Būt draugos ar kaimiņiem.
  • Vienam ar otru saprasties.
  • Spēlēt šahu ar tēvu.
  • Es ar viņu nekad neesmu tinusies. Es viņam nevaru aizliegt ar mani runāt.
  • ..tāds ir viņa [kuģa kapteiņa] pienākums - dalīties ar cilvēkiem viņu priekos un bēdās.
  • «Ir labi, Mirdza, ka tu cīnies ar sevi,» viņš paspieda meitas roku. «Kas necīnās, pārstāj augt.»
Stabili vārdu savienojumiCīnīties ar sevi.
3.1.Savienojumos «kopā ar», «līdz ar»: norāda uz darītāju savstarpējo saistību.
PiemēriVai, atstumjot puisi, viņa to nedzen pie Mares, kas.. kopā ar veco Pakalnieti padarīs Reča dzīvi rūgtu kā vērmeles?
  • Vai, atstumjot puisi, viņa to nedzen pie Mares, kas.. kopā ar veco Pakalnieti padarīs Reča dzīvi rūgtu kā vērmeles?
  • ..[Smilga] kopā ar Preimani savā laikā mācījās Dīvajas muižā sedlinieka amatu..
  • Vasarā Kārlēns stājās līdz ar citiem vīriem spailes galā..
3.2.Norāda uz priekšmetu, parādību saistību, sakarību.
PiemēriLatvijas PSR robeža ar Igaunijas PSR.
  • Latvijas PSR robeža ar Igaunijas PSR.
  • Viņa iedomība robežojas ar lieluma māniju.
  • Sadurdamies cits ar citu, tie [ledus gabali] drupa un plaisāja.
  • Asprātības saplūda ar nakts lietu, purva burbuļošanu un netālo šāvienu trokšņiem..
4.Norāda uz laika posmu, kam iestājoties norisinās darbība vai izveidojas kāds stāvoklis.
PiemēriIzbraukt ar rītausmu.
  • Izbraukt ar rītausmu.
  • Ar pavasari dienas kļūst gaišākas.
  • Ar katru mirkli slimnieks elpoja smagāk.
  • Tēvs ar trešdienu ies atvaļinājumā.
  • Puikas vēl brīdi patrinās pa tirgus drūzmu, bet daudzi jau ar krēslu aizgāja mājā.
  • Vējš.. ar katru stundu pieņēmās spēkā.
Stabili vārdu savienojumiAr dienām (arī gadiem, laiku).
4.1.Parasti savienojumos «reizē ar», «līdz ar»: pastiprina nojēgumu, par darbības vai stāvokļa vienlaicīgumu.
PiemēriReizē ar Lieni - tikai no otras puses - Vanagu pagalmā ienāca Mālnieku tēvs..
  • Reizē ar Lieni - tikai no otras puses - Vanagu pagalmā ienāca Mālnieku tēvs..
  • Līdz ar pirmajām rupjajām lāsēm sāka kapāt krusa ledainiem, šķeltnainiem graudiem..
  • Viņa [Andriksona] izsalkums auga, līdz ar to viņa saīgums.
  • Mūrnieki mūrēja un pacēlās līdz ar augošo namu arvien augstāk debesīs..
  • Ar pēdējām dālijām nozied vasara.
  • Iesals jau pagājušajā rudenī rijā ar beidzamo kūrumu sakaltēts..
4.2.Parasti savienojumā ar «sākt» formām: norāda uz kādu notikumu vai stāvokli, kas ir kādas darbības vai norises sākumposmā.
PiemēriSākt darba dienu ar rīta rosmi.
  • Sākt darba dienu ar rīta rosmi.
  • Strīds iesākās ar pārrunām par ekskursiju.
  • Sākt atkārtošanu ar desmitās klases kursu.
  • Biedri, sākot ar šo brīdi, līdz turpmākai pavēlei es komandēju rotu.
5.Norāda uz darbības veidu, raksturu, intensitātes pakāpi.
PiemēriAr troksni aizcirst durvis.
  • Ar troksni aizcirst durvis.
  • Ar spēcīgu sitienu atsist bumbu.
  • Mirdza atcerējās savu aizpērnējo pieredzi [ražas novākšanā] un ieteica strādāt ar talkām.
  • Ar vienu rāvienu.. vedējs notur saputotos kumeļus pie pašām namdurvīm.
  • Dzenis [vīrietis] steigšus ar visu svaru uzgūlās uz bomja gala..
  • «Dievs vien tikai zina, vai mūsu mājas nav nolīdzinātas ar zemi. Varbūt atkal dabūsim mitināties mežā...»
  • Milzis teica uz savu jaunāko brālij «Paturi tu kalnu, es gribu paskatīties pasaulē.» Labi. Šis ir ar mieru.
  • Drīz ūdens gāzās ar tādu joni, ka gājējiem vajadzēja meklēt patvērumu.
Stabili vārdu savienojumiAr joni. Būt ar mieru.
5.1.Norāda uz darbību vai stāvokli, kas pavada galveno darbību un to raksturo.
PiemēriAr baudu lasīt.
  • Ar baudu lasīt.
  • Ar lielu uzmanību klausīties.
  • Izturēties ar cieņu.
  • Ar prieku sagaidīt.
  • Ar skaudību noskatīties.
  • Ar dusmām aizraidīt.
  • Ar smaidu atbildēt.
  • Ar žēlumu noraudzīties.
  • Ar nepacietību Kaiva gaidīja pavasari.
  • Brokastis [Brīviņos] atkal ēda nesteigdamies, ar patiku..
  • Katru vakaru viņš apgūlās ar dusmām, ka pārāk maz dienā padarīts.
  • ..mums še draugi, kur vien acis metam. Ja vien ar godu paši dzīvojam.
  • ..Līdaciene rāpās laukā vilcinādamās, it kā bijusi ratos piesieta un ar varu atvesta.
  • Ar gudru ziņu lielais Cīrulis bija atlicis pūra vešanu uz pēckāzu laiku.
Stabili vārdu savienojumiAr godu. Ar gudru ziņu. Ar varu.
  • Ar godu1. Godīgi Ievērojot sabiedriski ētiskās normas2. Nezaudējot pašlepnumu, cieņu.
  • Ar gudru ziņu Prātīgi, apsverot, apdomājot
  • Ar varu1. Piespiedu kārtā.2. Ar visu spēku, neatturami.
5.2.Kopā ar tās pašas saknes deverbālu lietvārdu norāda uz darbības pastiprinājumu.
PiemēriRaut ar raušanu.
  • Raut ar raušanu.
  • Ar plēšanu izplēst.
  • ..noelsdamies [Bramanis] zvēla pirmo cirtienu tā, it kā viņam zāle nebūtu jānopļauj, bet ar sišanu jānosit.
6.Norāda uz (piemēram, trauka) saturu.
PiemēriMaiss ar rudzu miltiem.
  • Maiss ar rudzu miltiem.
  • Grozs ar kartupeļiem.
  • Krūze ar pienu.
  • Muca ar kāpostiem.
  • Cisterna ar degvielu.
  • Vāze ar lauku puķēm.
  • Bedre ar stāvošu ūdeni.
  • Vakariņās.. visi mājinieki.. sasēdās ap galdu, uz kura bija nolikta liela bļoda ar zirņu putru un gar to koka karotes.
  • Kas tev [sedliniekam nekaiš].. maišeli ar īleniem un nažiem pasit padusē, staigā kā kungs. [Saka rentnieks Osis.]
  • ..turpat [uz galda] atlikās vieta arī.. šķīvim ar baltu maizi un sieru.
6.1.Norāda uz to, kas kam piemīt kā satura sastāvdaļa.
PiemēriTēja ar citronu.
  • Tēja ar citronu.
  • Kafija ar krējumu.
  • Maizīte ar magonēm.
  • Tīteņi ar olu un sīpoliem.
  • Ap launaga laiku katram bija rokā gards, smaržīgs rausis ar gaļu.
  • ..pati sestdien pēcpusdienā cepa plāceņus tīrā piena iejavā ar ogām.
7.Norāda uz parādību, priekšmetu, personu, uz kuru vērsta darbība.
PiemēriCīnīties ar sausumu.
  • Cīnīties ar sausumu.
  • Nodarboties ar biškopību.
  • Pasteigties ar siena pļauju.
  • Aizrauties ar sportu.
  • Lielīties ar panākumiem.
  • Cīnīties ar nesekmību.
  • Nokavēties ar apsveikumu.
  • Ar mācīšanos viņam [Pēterim] bija labi veicies.
  • Redz, kad tā par daudz.. par daudz ar mani lepojies, tad tu man esi rūgta..
7.1.Norāda uz to, kas kam tiek dots, piešķirts u. tml.
PiemēriApgādāt ar kurināmo.
  • Apgādāt ar kurināmo.
  • Pacienāt ar cepumiem.
  • Vecmāmiņa ieveda Pēteri kambarī un dzirdīja ar pienu.
  • Annele plūca jēram labāko zāli, baroja ar savu rīta maizi..
  • Lopkautuve, kurā es strādāju, apgādāja ar filejiem, antrekotiem, nierēm, smadzenēm.. visu pilsētu.
8.Norāda uz dzīvu būtņu stāvokļa raksturojumu.
PiemēriTēvam nav labi ar veselību.
  • Tēvam nav labi ar veselību.
  • Slims ar aknām.
  • Kurls ar labo ausi, pāršķeltu vaigu, Krists kliboja pa garajiem ierakumiem..
  • Jaunkalaču Jāņa Anna čīkst ar slimu sirdi, lai vīra māte nedzen uz kūti pie lopiem.
8.1.Norāda uz priekšmetu stāvokļa raksturojumu.
PiemēriUpe bagāta ar ūdeni.
  • Upe bagāta ar ūdeni.
  • Vārpa pilna ar graudiem.
9.Norāda uz dzīvu būtni vai priekšmetu, kuram ir (vai nav) kas līdzīgs (kādam citam).
PiemēriMāsa ar brāli viena auguma.
  • Māsa ar brāli viena auguma.
  • Māte ar meitu ļoti līdzīgas.
  • Krūzei ar vāzi ir vienāda krāsa.
9.1.Norāda uz dzīvu būtni vai priekšmetu, kas ir piederīgs pie kādas kopas, grupas.
PiemēriMēs gājām divatā ar māti.
  • Mēs gājām divatā ar māti.
10.Norāda uz kādas rīcības pamatojumu.
PiemēriAr direktora atļauju braukt komandējumā.
  • Ar direktora atļauju braukt komandējumā.
  • Apsveikt ar atgriešanos dzimtenē.
11.Norāda uz darbības nolūku.
PiemēriAtnākt ar ziņojumu.
  • Atnākt ar ziņojumu.
  • Nē, viņš [Edgars] neizskatījās tāds, kā kad tas nāktu ar kādu uzdevumu no madāmas...
  • Ātriem soļiem viņš [barons] iegāja kabinetā ar nodomu uz Andriksona vairs neteikt ne vārda..
  • ..Pisarevu.. neminēt, runājot par Černiševski,.. var tikai ar nolūku,.. aiz kaut kādas tendences.
12.Norāda uz darbības vai stāvokļa cēloni.
PiemēriVītols bij taisni dulns [dulls] ar tām neizgulētām paģirām un dusmām.
  • Vītols bij taisni dulns [dulls] ar tām neizgulētām paģirām un dusmām.
  • Gribēja [sardzē aizmigušais strēlnieks] taisnoties, atvainoties biedra priekšā, ka aizgulējies. Aizbildināties ar nogurumu, ar sāpēm kājās.
13.Lieto, lai izteiktu vēlējumu (atvadu sveicienā).
PiemēriAr labu rītu!
  • Ar labu rītu!
  • Ar labu vakaru!
  • Kā izskatās tie cilvēki [radio diktori], kas, rītausmai svīstot, tev allaž laipni pasaka: «Labrīt, biedri!», bet, dienai šķiroties, novēl: «Ar labu nakti!»
Avoti: 1. sējums