Latviešu literārās valodas vārdnīca
64 265 šķirkļi
veidot
veidot -oju, -o, -o, pag. -oju; trans.
1.Ar mērķtiecīgu darbību panākt, ka (piemēram, priekšmets) gūst vēlamo veidu, formu, atbilst noteiktām prasībām.
PiemēriVeidot aizsargdambi.
  • Veidot aizsargdambi.
  • Veidot adījumam kakla izgriezumu.
  • Daži [zvejnieki] tin no spolēm tievas un resnas troses, sacērt tās gabalos un galos veido cilpas.
  • No stiegrotiem siporeksa paneļiem veido grīdas, griestus, šķērssienas un arī galvenās nesošās daļas - kapitālsienas un ārsienas.
  • ..mīklas piku liek uz lizes un veido kukuli, kārtīgi nogludinot un neaizmirstot ievilkt svītras..
1.1.Plastiski apstrādāt (mīkstu materiālu, piemēram, mālu, plastilīnu). Šādi apstrādājot, piemēram, mālu, plastilīnu, darināt (ko). Skulpturāli attēlot (ko, piemēram, modeli).
PiemēriVeidot vasku.
  • Veidot vasku.
  • Veidot termiski apstrādātu plastmasu.
  • Veidot māla vāzīti.
  • ..nav otra mākslinieka gribai tik pakļāvīga materiāla kā māls. To var veidot un lipināt, var plāt un veltņot. Māls viegli maina formu..
  • Ģipša meiteni, kura turēja klēpī jēru, kādreiz uzdāvināja tas pats skulptors, kas veidoja cilnī žēlsirdīgo māsu pie sanatorijas durvīm.
  • «Vai gribi, es tev [tēlniekam] pozēšu?» Ligita impulsīvi piedāvāja. «Tu mani vēlreiz veidosi un pēc tam varēsi salīdzināt.»
  • pārn. Un mēs redzam, un mēs jūtam: savus varoņus Laiks griež kokā, veido mālā, izcērt granītā.
1.2.Ar mērķtiecīgu darbību panākt, ka rodas (kādā vietā, piemēram, parks, ceļš, ciemats).
PiemēriVeidot akmeņdārzu.
  • Veidot akmeņdārzu.
  • Veidot ainavu.
  • ..pils apkārtnē nojauktas sīkās saimniecības ēkas, un skolnieki starp baznīcas zaļo koku puduri un pili veido skvēru.
  • No tāluma tie [ciemati] šķiet trausli un harmoniski, un gribas domāt, ka mājas te celtas un ielas veidotas ne pēc arhitektu projektiem, bet pēc Andersena pasaku grāmatu ilustrācijām.
1.3.Būt par cēloni tam, ka procesa, norises, apstākļu iedarbībā (kas) rodas, arī (kam) rodas jaunas īpašības.
PiemēriUpes gāžas lejup no kalniem, veidojot krāces un ūdenskritumus..
  • Upes gāžas lejup no kalniem, veidojot krāces un ūdenskritumus..
  • Emulsija [emulsijas krāsa] veido izturīgu un matētu plēvi.
  • Šļūce iedarbojas tikai uz augsnes virsu, tās virsējo kārtiņu.., veido virsu smalkdrupatainu, līdzenu.
1.4.Būt tādam, kam bioloģiskos procesos rodas (kas, piemēram, organisma daļas, augļi).
PiemēriKoki veido zarus.
  • Koki veido zarus.
  • Priedes plašo izplatību veicina arī tās spēja veidot dažādu sakņu sistēmu atkarībā no vides apstākļiem..
  • Daudzas baktērijas spēj veidot sporas.
2.Ar mērķtiecīgu darbību panākt, ka rodas (veids, forma, piemēram, priekšmetam).
PiemēriVeidot augļu koka vainagu.
  • Veidot augļu koka vainagu.
  • Veidot mietam smailu galu.
  • ..zēna šūpulis bija veidots kā maza laiva..
2.1.Ar mērķtiecīgu darbību panākt, ka rodas (noteikta kustību secība, arī noteikts priekšmetu novietojums).
PiemēriOrķestris spēlēja tango. Viens no [kāzu] maršaliem ar kādu jaunu dāmu.. veidoja sarežģītas figūras.
  • Orķestris spēlēja tango. Viens no [kāzu] maršaliem ar kādu jaunu dāmu.. veidoja sarežģītas figūras.
  • ..veidoju dažādas kombinācijas ar trim nažiem. Tie lido gan aiz manas muguras, gan pāri pleciem, gan cauri padusēm.
  • Var veidot sausu zaru, puķu un stiebru kompozīcijas. Tās vislabāk nostiprināt traukā ar speciālu turētāju.
2.2.Ar savu novietojumu radīt (ko, piemēram, rindu, apli, arī šādas formas priekšmetu) – par priekšmetiem, parādībām.
Piemēri..viņa savilka pieri tā, ka melnās uzacis balti sārtajā sejā veidoja gandrīz nepārtrauktu, taisnu līniju.
  • ..viņa savilka pieri tā, ka melnās uzacis balti sārtajā sejā veidoja gandrīz nepārtrauktu, taisnu līniju.
  • Aiz Murjāņiem, Veidojot tādus kā vārtus, Gar ceļa malām vītoli aug Plati kā bārdas.
  • Klēts sienu baļķu iekšpusē iecirstos robos cits virs cita guldītie apaļkoki vai plēstās plankas veidoja apcirkņus graudu bēršanai.
2.3.Būt tādam, no kā sastāv (kāds kopums, veselums).
PiemēriSaskaitāmie veido summu.
  • Saskaitāmie veido summu.
  • Miljardiem zvaigžņu veido Putnu Ceļu.
  • Dziļas, vertikālas rievas ap muti veidoja spēcīgus, vīrišķīgus vaibstus.
  • Maldiviju veido vairāk nekā divi tūkstoši sīku koraļļu salu Indijas okeānā.
2.4.Būt par (kā) uzbūves, struktūras elementu, sastāvdaļu (par vielām, materiāliem).
Piemēri..ir noskaidrots, ka planētu un meteorītu vielu veido identiski elementi un minerāli.
  • ..ir noskaidrots, ka planētu un meteorītu vielu veido identiski elementi un minerāli.
  • ..šis elements [rubīdijs] patstāvīgus minerālus dabā neveido.
  • Āda, koksne, vilna, kokvilna, lini, zīds, kaučuks, papīrs, audums, pergaments, krāsas... Kas visiem šiem materiāliem ir kopīgs? Tie veidoti no dabiskajiem organiskajiem polimērajiem materiāliem - proteīna, celulozes, cietes, sveķiem..
3.Ar mērķtiecīgu darbību panākt, ka rodas (piemēram, teksts, projekts, mākslas darbs, teorija). Apkopojot, sakārtojot noteiktās attieksmēs, radīt (piemēram, priekšstatu).
PiemēriVeidot romānu.
  • Veidot romānu.
  • Veidot ēkas projektu.
  • Veidot operu.
  • Veselām tūbām uz audekla uztrieptām melnām, zaļām un tumšsarkanām krāsām veidotā glezna bija visai izdevusies..
  • Č. Darvins veidoja evolūcijas teoriju galvenokārt periodā no 1842. [gada] līdz 1859. gadam. Viņa teorija tapa kā likumsakarīgs zinātnes un prakses attīstības rezultāts.
  • Arī aiz šķietami sīkā domājošs cilvēks saskatīs lielo, no ikdienišķām parādībām, tās summējot, veidos tālejošas sakarības.
  • ..atceroties [ūtrupes], Kārlis Sebris no spilgtajiem iespaidiem veido pretrunīgu laikmeta ainu..
4.Organizējot, dibinot panākt, ka rodas (piemēram, kolektīvs, sabiedrisks institūts).
PiemēriVeidot teātra studiju.
  • Veidot teātra studiju.
  • Veidot izglītības sistēmu.
  • Veidot lauksaimniecības kooperatīvu.
  • ..ģimeni veidojot, jāprot pašiem tikt pāri sadzīves grūtumiem.
4.1.Panākt, būt par cēloni, ka tiek ietekmēta (situācija), radītas (attieksmes).
Piemēri..radošajā sfērā vēsturi un tradīcijas veido reālais, taustāmais cilvēku veikums.
  • ..radošajā sfērā vēsturi un tradīcijas veido reālais, taustāmais cilvēku veikums.
  • «Redzi, Anna, jauniem ir sava dzīve veidojama. Atceries vien, ar mums tāpat savā laikā notikās. Gribējām būt patstāvīgi un neatkarīgi..»
  • Pasaule allaž ir maināma. Un vismaz to gaisotni.., kas ir ap mums, veidojam mēs paši.
5.Panākt, būt par cēloni, ka (kāds) kļūst (par ko).
PiemēriVeidot studentu par vispusīgu speciālistu.
  • Veidot studentu par vispusīgu speciālistu.
  • Cilvēku kā sabiedrisku būtni veido tādi momenti kā izziņa, apziņa un pašapziņa, radošās darbības spēja, tieksme realizēt savas ieceres, domāt par dzīves jēgu un meklēt tās kritērijus.
5.1.Panākt, būt par cēloni, ka rodas (psihes, rakstura, personības īpašības, uzskati u. tml.).
PiemēriVeidot gaumi.
  • Veidot gaumi.
  • Veidot skaistuma izjūtu.
  • Domādams par audzēkņu fizisko gatavību, Ventnieks [treneris] bija aizmirsis, ka jāveido arī viņu morālā stāja - vīrišķība, pienākuma apziņa, neatlaidība ikdienas uzdevumu veikšanā.
  • ..māksla.. ietekmē cilvēku prātus un jūtas, veido viņu pasaules uzskatu..
5.2.Attīstīt, pilnveidot (piemēram, kustības, valodu).
PiemēriTā kā sešus gadus veco bērnu roku vingrība un rakstītprasme tiek veidota pakāpeniski visu mācību gadu, tad uzdevumi [matemātikā] uzrakstīti tā, ka tikai jāievieto atbilstošie cipari un zīmes.
  • Tā kā sešus gadus veco bērnu roku vingrība un rakstītprasme tiek veidota pakāpeniski visu mācību gadu, tad uzdevumi [matemātikā] uzrakstīti tā, ka tikai jāievieto atbilstošie cipari un zīmes.
6.Panākt, ka rodas (jaunas šķirnes, noteiktām prasībām atbilstošs, piemēram, dzīvnieku, kopums).
PiemēriVeidot ražīgu kviešu šķirni.
  • Veidot ražīgu kviešu šķirni.
  • Veidot ganāmpulku.
  • Atlases ceļā tiek veidotas jaunas govju līnijas vai populācijas ar noturīgāku nervu sistēmu, labāku tesmeņa formu.
  • No šīm savvaļas [ābeļu] sugām pirms dažiem gadu tūkstošiem cilvēki sāka veidot šķirnes.
Avoti: 8. sējums