veidot
veidot -oju, -o, -o, pag. -oju; trans.
1.Ar mērķtiecīgu darbību panākt, ka (piemēram, priekšmets) gūst vēlamo veidu, formu, atbilst noteiktām prasībām.
PiemēriVeidot aizsargdambi.
1.1.Plastiski apstrādāt (mīkstu materiālu, piemēram, mālu, plastilīnu). Šādi apstrādājot, piemēram, mālu, plastilīnu, darināt (ko). Skulpturāli attēlot (ko, piemēram, modeli).
PiemēriVeidot vasku.
1.2.Ar mērķtiecīgu darbību panākt, ka rodas (kādā vietā, piemēram, parks, ceļš, ciemats).
PiemēriVeidot akmeņdārzu.
1.3.Būt par cēloni tam, ka procesa, norises, apstākļu iedarbībā (kas) rodas, arī (kam) rodas jaunas īpašības.
PiemēriUpes gāžas lejup no kalniem, veidojot krāces un ūdenskritumus..
1.4.Būt tādam, kam bioloģiskos procesos rodas (kas, piemēram, organisma daļas, augļi).
PiemēriKoki veido zarus.
2.Ar mērķtiecīgu darbību panākt, ka rodas (veids, forma, piemēram, priekšmetam).
PiemēriVeidot augļu koka vainagu.
2.1.Ar mērķtiecīgu darbību panākt, ka rodas (noteikta kustību secība, arī noteikts priekšmetu novietojums).
PiemēriOrķestris spēlēja tango. Viens no [kāzu] maršaliem ar kādu jaunu dāmu.. veidoja sarežģītas figūras.
2.2.Ar savu novietojumu radīt (ko, piemēram, rindu, apli, arī šādas formas priekšmetu) — par priekšmetiem, parādībām.
Piemēri..viņa savilka pieri tā, ka melnās uzacis balti sārtajā sejā veidoja gandrīz nepārtrauktu, taisnu līniju.
2.3.Būt tādam, no kā sastāv (kāds kopums, veselums).
PiemēriSaskaitāmie veido summu.
2.4.Būt par (kā) uzbūves, struktūras elementu, sastāvdaļu (par vielām, materiāliem).
Piemēri..ir noskaidrots, ka planētu un meteorītu vielu veido identiski elementi un minerāli.
3.Ar mērķtiecīgu darbību panākt, ka rodas (piemēram, teksts, projekts, mākslas darbs, teorija). Apkopojot, sakārtojot noteiktās attieksmēs, radīt (piemēram, priekšstatu).
PiemēriVeidot romānu.
4.Organizējot, dibinot panākt, ka rodas (piemēram, kolektīvs, sabiedrisks institūts).
PiemēriVeidot teātra studiju.
4.1.Panākt, būt par cēloni, ka tiek ietekmēta (situācija), radītas (attieksmes).
Piemēri..radošajā sfērā vēsturi un tradīcijas veido reālais, taustāmais cilvēku veikums.
5.Panākt, būt par cēloni, ka (kāds) kļūst (par ko).
PiemēriVeidot studentu par vispusīgu speciālistu.
5.1.Panākt, būt par cēloni, ka rodas (psihes, rakstura, personības īpašības, uzskati u. tml.).
PiemēriVeidot gaumi.
5.2.Attīstīt, pilnveidot (piemēram, kustības, valodu).
PiemēriTā kā sešus gadus veco bērnu roku vingrība un rakstītprasme tiek veidota pakāpeniski visu mācību gadu, tad uzdevumi [matemātikā] uzrakstīti tā, ka tikai jāievieto atbilstošie cipari un zīmes.
6.Panākt, ka rodas (jaunas šķirnes, noteiktām prasībām atbilstošs, piemēram, dzīvnieku, kopums).
PiemēriVeidot ražīgu kviešu šķirni.
Avoti: 8. sējums