Latviešu literārās valodas vārdnīca
64 265 šķirkļi
mācīt
mācīt -u, -i, -a, pag. -īju; trans.
1.Sniegt (kādam) informāciju (par ko) tā, lai (viņš) to varētu praktiski izmantot savās darbībās.
PiemēriMācīt bērnam rakstīt.
  • Mācīt bērnam rakstīt.
  • Mācīt zēnu peldēt.
  • Mācīt dziesmu.
  • Mācīt skolēniem satiksmes noteikumus.
  • Dacīte māca Jānīti rēķināt. Viņa iedod brālītim papīru, zīmuli un parāda, kā jāraksta skaitļi un kā jārēķina.
  • Viņš mācīja Martu staigāt. Nolika uz kājām, atstāja bez atbalsta un lika iet.
  • «Atceries, ka tu vēlāk sāki man mācīt kurināšanas mākslu, - rādīji, kā jāsviež ogles krāsnī, kā jāuzlauž izdedži. Tu biji ļoti labs un pacietīgs skolotājs.»
  • pārn. Dziedāt māku, dancot māku, Lauku darbu vien nemāku. Lauku darbu kauns mācīs, Tautiņās dzīvojot.
  • ..daudz kas atkarīgs no tā, kas māca amatā un kā māca. Šis cilvēks var atbaidīt no amata un var arī iedot mīlestību uz to visai dzīvei.
  • Krūmi izcirsti, laukā kārtīgās gubās sakrauti, Galiņš tādā darbā nebij mācāms.
  • Pēc tam viņš bija mācījis grāmatu citiem ciema bērniem..
  • ..Volodja mācīja mani grāmatā. Paldies Volodjam. Iemācīja mani lasīt..
Stabili vārdu savienojumiMācīt (kādu) amatā. Mācīt (kādu) darbā.
1.1.Šādā veidā sniegt informāciju (kādam) mācību iestādē, kursos u. tml.
Piemēri..Iva pati jau saldi gulēja, jo astoņos no rīta vajadzēja būt skolā un mācīt mazos nebēdņus.
  • ..Iva pati jau saldi gulēja, jo astoņos no rīta vajadzēja būt skolā un mācīt mazos nebēdņus.
  • Pats direktors beidzis Konakrī liceju un brīvprātīgi ieradies šeit [Gvinejā] mācīt jauno paaudzi.
  • Pārfrāzējot atziņu par vecākiem un bērniem, var teikt, ka skolotāji, kuri nekā nemācās no saviem skolēniem, nevar mācīt savus skolēnus.
1.2.Šādā veidā sniedzot informāciju, panākt, ka (kāds) iegūst darba prasmi (parasti amatniecībā).
PiemēriMācīt jaunieti par galdnieku.
  • Mācīt jaunieti par galdnieku.
1.3.Būt par (mācību priekšmeta) skolotāju, pasniedzēju (mācību iestādē, kursos u. tml.).
PiemēriMācīt skolā vēsturi.
  • Mācīt skolā vēsturi.
  • Mācīt universitātē matemātiku.
  • ..Kazis pavēstīja, ka ar šo rudeni būšot jauns franču valodas skolotājs, bet dziedāšanu mācīšot pazīstamais kora vadonis Mārtiņš Pāže.
  • Viņa Bvidusskolā mācīja dabas zinātnes.
  • Harijs, tāpat kā visi kursanti, ļoti cienīja navigācijas un jūras astronomijas pasniedzēju.., kas viņiem mācīja arī sfērisko trigonometriju un deviācijas teoriju.
1.4.Attīstīt, veidot (kādam noteiktas psihes, rakstura, personības īpašības).
PiemēriDarba pienākums un disciplīna visvairāk jāmāca jauniešiem.
  • Darba pienākums un disciplīna visvairāk jāmāca jauniešiem.
  • Visi cilvēki mani ir mācījuši likt tiesības aiz pienākuma..
  • Laba mana māmuliņa, Labi mani mācījusi: Ne sunīša kājām spert, Ne guntiņas pagalītes.
1.5.Ietekmēt (kādu) tā, ka (viņam) veidojas noteiktas psihes, rakstura, personības īpašības.
PiemēriMirdza Smithene dzīvē un mākslā mācīja nīst nodevību un melus cilvēku attiecībās, mācīja nesavtību un pašaizliedzību lielu jūtu un lielu mērķu labad.
  • Mirdza Smithene dzīvē un mākslā mācīja nīst nodevību un melus cilvēku attiecībās, mācīja nesavtību un pašaizliedzību lielu jūtu un lielu mērķu labad.
  • Optimistiski nebēdīgais rakstnieks Ezeriņš māca mūs neliekties grūtību un neveiksmju priekšā.
  • Lai gan darbs ir labākais audzinātājs, būdams bez mērķa, tas nekā nemāca.
  • pārn. Ugāles priedes lai māca Tiekties uz augšu, Uz sauli.
1.6.Ar īpašiem paņēmieniem panākt, ka (dzīvniekam) rodas noteikts izturēšanās veids. Dresēt (dzīvnieku).
PiemēriMācīt zirgu iet pa vagu.
  • Mācīt zirgu iet pa vagu.
  • Pēc pusdienas Ernests ņēmās mācīt suņus. Aizsaucis abus pie klēts, viņš ņēmās vispirms tos apvārdot: «Ar stirniņu jums tagad jāapietas pa draugam.»
2.Dot padomu, norādījumu, pamācīt.
PiemēriBrīviņu Ješkā sāka pamosties jaunais Brīviņu kungs. Tādi ubagi [radi] gribēja viņu mācīt, no kurienes nauda nāks.
  • Brīviņu Ješkā sāka pamosties jaunais Brīviņu kungs. Tādi ubagi [radi] gribēja viņu mācīt, no kurienes nauda nāks.
  • «Pie kā žēlošos? Nu neprasi, tu domā, ka es ceļa nezinu, kur iet... Šis vīrs nav vis jāmāca!...»
2.1.intrans.
PiemēriViņš atcerējās, kā tēvs mazam bija mācījis: ja tev nāk raudiens, tad lūko iedomāties kaut ko jocīgu.
  • Viņš atcerējās, kā tēvs mazam bija mācījis: ja tev nāk raudiens, tad lūko iedomāties kaut ko jocīgu.
  • Tas ir didaktisks romāns. Autora nolūks ir - mācīt, pamācīt.
  • Žils Verns [savos romānos] nestrostē, nerāj, neslavina, nemāca, bet lasītājam pašam kļūst skaidrs, ka nodevēji, krāpnieki, tukši lielībnieki un sliņķi ir nicināmi, sabiedrībai kaitīgi ļaudis.
2.2.Pārmācīt, sodīt.
Piemēri«Kas jūs tā iebiedējis?» Ozols nesaprata. «Tu jau neesi dzirdējis, kā Laiviņš runā zem četrām acīm,» iejaucās kāds večuks. «Tad tā vien skan: nu, es jūs mācīšu, es jums pēdējo zupu izspiedīšu.»
  • «Kas jūs tā iebiedējis?» Ozols nesaprata. «Tu jau neesi dzirdējis, kā Laiviņš runā zem četrām acīm,» iejaucās kāds večuks. «Tad tā vien skan: nu, es jūs mācīšu, es jums pēdējo zupu izspiedīšu.»
3.Paust (noteiktu uzskatu, atziņu).
PiemēriTeotrasts mācīja, ka telpa ir lietu savstarpējais izvietojums, ķermeņu savstarpējas attiecības.
  • Teotrasts mācīja, ka telpa ir lietu savstarpējais izvietojums, ķermeņu savstarpējas attiecības.
3.1.Būt tādam, kurā ir pausts (noteikts uzskats, atziņa).
Piemēri..veca patiesība māca, ka ienaidnieks ir jo bīstamāks, ja viņš slēpjas aiz laipnības maskas.
  • ..veca patiesība māca, ka ienaidnieks ir jo bīstamāks, ja viņš slēpjas aiz laipnības maskas.
  • Pasakas māca sava veida gudrību, dziesmas atkal - sava.
  • Pļava ir tīruma māte - māca sena gudrība.
3.2.intrans.
PiemēriVisa filozofijas un zinātnes attīstība rāda, ka tikai dialektiskais materiālisms, kas telpu un laiku uzskata par pārtrauktības un nepārtrauktības vienību, māca pareizi..
  • Visa filozofijas un zinātnes attīstība rāda, ka tikai dialektiskais materiālisms, kas telpu un laiku uzskata par pārtrauktības un nepārtrauktības vienību, māca pareizi..
Avoti: 5. sējums