saprast
saprast -protu, -proti, -prot, pag. -pratu; trans.
1.Uztvert (kā) īpašības, pazīmes, saturu u. tml., izmantojot, arī veidojot attiecīgos nojēgumus, jēdzienus, spriedumus, to grupējumus.
PiemēriSaprast sabiedrības attīstības virzību.
- Saprast sabiedrības attīstības virzību.
- Saprast mākslas darbus.
- Saprast drauga pārdzīvojumus.
- Viņam dzīvot - tas ir strādāt, strādāt - braukt jūrā. Tā dzīvi saprot kapteinis Dziesma, un tādu izpratni viņš māca citiem..
- Mēs diemžēl savus skolotājus tā īsti sākām saprast nevis skolas gados, bet daudz vēlāk..
- Viņa, likās, bija sākusi saprast, ka ne mazāk svarīgi, kā pazīt pasauli, ir cilvēkam pazīt pašam sevi.
1.1.Pareizi uztvert (zīmju, vārdu, izteikumu u. tml.) nozīmi; pareizi uztvert (kāda) izteikumu nozīmi; apziņā saistīt (parādību, priekšmetu u. tml.) ar (tā) zīmi, apzīmējumu.
PiemēriSaprast dažus vārdus angļu valodā.
- Saprast dažus vārdus angļu valodā.
- Saprast žestu.
- Viņš sveicināja un sacīja kaut ko, bet neviens viņa nesaprata, jo viņš nerunāja latviski.
- Prasīju zēniem, vai viņi te mācās, bet viņi mani nesaprata un smiedamies man kaut ko prasīja. Es savukārt viņus nesapratu un varēju atteikt tikai tatāriski «bilmeram».
- ..viņa ierunājās vēl kaut ko ātri jo ātri, bet tik klusu, ka Rasma vairs neko nesaprata.
- Ar vārdu «zeme» saprotam mēs daudz..
1.2.Parasti savienojumā ar «no»: būt tādam, kam ir kādas zināšanas (kā veikšanai, vērtēšanai u. tml.).
Piemēri«Vai tu kaut ko saproti no siena vākšanas?» pēc vakariņām Pēteris man jautā. - «Diezgan maz,» es atzīstos.
- «Vai tu kaut ko saproti no siena vākšanas?» pēc vakariņām Pēteris man jautā. - «Diezgan maz,» es atzīstos.
1.3.intrans.
Piemēri«Es nemaz negribu studēt,» atteica Ēriks. «Tik daudz, cik man vajadzīgs, es no lauksaimniecības saprotu.»
- «Es nemaz negribu studēt,» atteica Ēriks. «Tik daudz, cik man vajadzīgs, es no lauksaimniecības saprotu.»
- Pēc brokastīm Ieva man parādīja savas skices: dažas viduvējas ainavas un vairākus portretu uzmetumus, kuri man šķita īpatnēji un labi, cik nu sapratu no tēlotājas mākslas.
Stabili vārdu savienojumiLikt saprast. Nesaprast (arī nezināt), ko ķert, ko grābt. To (tik) es saprotu!
- Likt saprast — Panākt ar savu izturēšanos, rīcību, runu, ka kāds var ko iedomāties, nojaust.
- Nesaprast (arī nezināt), ko ķert, ko grābtsar. — Saka, ja reizē veicami vairāki steidzami darbi.
- To (tik) es saprotu! — Lieto, lai izteiktu piekrišanu, arī uzslavu.
Avoti: 7-1. sējums